Paskambinkite į studiją

Kraunasi...
Laidą ar jos ištrauką parsisiųsti galite tik asmeniniam naudojimui. Viešinti laidą ar jos ištrauką kitais, tarp jų - ir komerciniais, tikslais ir kanalais, laidos turinį paversti tekstu ir publikuoti galima tik gavus raštišką redakcijos sutikimą.

90 proc. Lietuvos moksleivių per egzaminus nepasiekia metinio trimestro įverčių

2020-01-07, Antradienis 03:00
Gintaras Sarafinas

Lietuvoje vis daugėja mokyklų, kurios pažymius mokiniams rašo ne už žinias, ne už pasiekimus, ne už pažangą, o tiesiog už gerą pamokų lankymą, už gerą jaunuolių charakterį, už mokytojų klausymą, už lentos nuvalymą, už renginių vedimą. Mokytojai mano, kad taip daro gerą darbą, motyvuoja jaunus žmones, tačiau iš tikro taip elgdamiesi jie kenkia mokiniams. Nes vis daugiau mokinių mūsų šalyje nebežino, ką jie moka ir apie ką jie neturi žalio supratimo. Jie šventai tiki, kad biologiją, matematiką ar informatiką moka puikiai, nes jų mokytojai juos vertina devintukais ir dešimtukais, o štai po brandos egzaminų paaiškėja, kad jie nieko nemoka, nes egzaminus išlaiko prastai arba apskritai neišlaiko. Taigi jų ateities planai griūna, o svajonės dūžta.

Na ir pereikime prie konkrečių pavyzdžių. Pačių naujausių, iš 2019-ųjų metų.

Štai mokydamiesi mokykloje mažiausią informatikos teigiamą pažymį – keturis balus (o tai per valstybinius brandos egzaminus atitinka nuo 16-os iki 28 balų iš šimto) turėjo apie 80 šalies abiturientų, bet per egzaminą tokį balą gavo net 600 šalies abiturientų (vadinasi, dauguma jų mokykloje mokytojų buvo pervertinti). Penkis balus už informatiką metiniame trimestre turėjo apie 140 dvyliktokų, o per brandos egzaminą tokį įvertį gavo net 710 jaunuolių. Šešis balus už IT metiniame trimestre turėjo apie 250 dvyliktokų, o per egzaminą tokį įvertį gavo apie 260 jaunuolių.

Septynetais už IT šalies mokytojai įvertino apie 370 abiturientų, o per egzaminą tokį pažymį (VBE atitikmuo – nuo 53 iki 63 balų) gavo apie 270 abiturientų. Aštuonetus trimestre mokytojai buvo parašę beveik 500 šalies abiturientų, bet per brandos egzaminą tiek (atitikmuo – nuo 64 iki 76 balų) gavo vos apie 200 jaunuolių. Informatikos devintukais metiniame trimestre buvo apdovanoti kone 600 abiturientų, bet per VBE tokį įvertį (atitikmuo – nuo 77 iki 87 balų) tegavo 270 jaunuolių. Na ir dešimtukais informatikos mokytojai buvo apdovanoję kone tūkstantį abiturientų, tačiau per egzaminą aukščiausius įverčius gavo 620.

Panašus vaizdas ir pažvelgus į matematikos discipliną. Pavyzdžiui, silpniausią teigiamą pažymį – 4 balus, matematikos metiniame trimestre turėjo apie 2300 Lietuvos abiturientų, o štai šio pažymio atitikmenį per valstybinį brandos egzaminą gavo triskart daugiau abiturientų – net 7400. Penketais (pagal dešimtbalę sistemą) mokytojai buvo įvertinę apie 3400 abiturientų, o per egzaminus tokio balo atitikmenis gavo 4200 dvyliktokų. Septynetais matematikos metiniame trimestre buvo įvertinti apie 3700 šalies jaunuolių, bet per egzaminus tokius įverčius pasiekė vos 1400 dvyliktokų. Aštuntukus mokytojai buvo surašę 3 tūkst. dvyliktokų, bet per egzaminus tiek surinko tik apie 1600 jaunuolių. Panašiai ir su devintukais – pervertinta 1400 jaunuolių.

Vertinant visų egzaminų duomenis, matyti, kad net 90 nuošimčių Lietuvos moksleivių per egzaminus nepasiekia metinio trimestro įverčių.

LAMA BPO vadovas, profesorius Pranas Žiliukas dėl šių pervertinimų arba nepagrįstų nuvertinimų negaili priekaištų mokykloms. Jo žodžiais, 

nors valstybiniai brandos egzaminai vykdomi jau daug metų, mokykloje rašomų metinių pažymių ir atitinkamų valstybinių brandos egzaminų įvertinimų skirtumai ne mažėja, o netgi auga. Vienintelio anglų kalbos valstybinio brandos egzamino rezultatai sutampa su tuo, kaip mokinius mokytojai vertino mokykloje. O kitų egzaminų – ne. Ir skirtumai labai galingi.

Vėliau tai jaunuoliams turi labai pragaištingų padarinių. Žvelgdami į savo pažymius ir trimestrų rezultatus, jie planuoja savo ateitį, renkasi profesiją. Bet kirtus finišą, paaiškėja, kad jų įsivaizdavimas nuo realybės labai stipriai skiriasi ir jie neįstoja ten, kur planavo.

Ir tai jau masinė tendencija. Kuo toliau, tuo labiau matoma skirtis tarp skirtingų regionų abiturientų pasiekimų ir galimybių įstoti į geidžiamiausias studijų kryptis. Tarkime, į valstybės finansuojamas biomedicinos srities studijas jaunuoliai iš regionų mokyklų beveik nebeįstoja, nes jiems stinga pasirengimo.

Tad jei mokytojai nori padėti, o ne kenkti jauniems žmonėms, bent jau pažymius galėtų rašyti teisingus. Na, gerai jeigu metinio trimestro ir brandos egazamino įvertinimas skiriasi vienu balu, tai dar galima vadinti mokinio paskatinimu, bet jeigu tai skiriasi kartais, tai jau nebepavadinsi niekaip kitaip, o tik žala jaunam žmogui ir savo munduro skalbimu, norint pasirodyti teigiamu prieš mokyklos administraciją.

Komentarą parengė Gintaras Sarafinas, žurnalo “Reitingai” vyriausiasis redaktorius.

Palaikote Žinių radiją? Prisidėkite prie jo veiklos tapdami jo rėmėjais: www.contribee.com/ziniuradijas
Prenumeruoti

Naujausi epizodai